Opposites don't attract

Idag var det då äntligen dags. Dagen alla väntat på. Group 4 poster presentations! 
Hela gårdagen spenderades med att arbeta på våra projekt, utföra våra experiments/investigations och utforma vår planch som vi sedan skulle använda oss av när vi presenterade vårt arbete. Det började lite segt, men när vår grupp - bestående av mig, Märtha och Amanda - kommit igång så gick allt som på räls. Det var faktiskt riktigt roligt och intressant, något jag aldrig trodde att jag skulle säga om ett science project.

Idag hade alltså alla IB tvåor en slags mingelsession där vi presenterade våra projekt inför de andra grupperna, bjöd och blev bjudna på godis och kakor, och traskade runt tillsammans med lärare och satte betyg på alla grupper. Riktigt trevligt och kul var det, och efter röstningen så visade det sig att vår grupp hamat på en hedrande andraplats av alla 24 deltagande grupper! Inte helt illa om jag får säga det själv..

Våran investigation gick i alla fall ut på att kolla om det gamla uttrycket "opposites attract" verkligen stämmer. Vår hypotes var att detta inte är sant, utan att vi istället dras till våra likar. För att testa detta hade vi fem deltagande killar vars uppgift var att sova i en t-shirt tre nätter i rad, utan deodorant eller parfym, för att tröjan skulle absorbera deras lukt. T-shirtarna gavs sedan till oss samtidigt som vi registrerade killarnas features och characteristics. 16 tjejer blev sedan ombedda att lukta på dessa t-shirts och tala om för oss vilken de tyckte luktade bäst. Tjejernas features registrerades, och jämfördes sedan med killens vars t-shirt hon ansåg luktade godast.

Våra resultat visade att vår hypotes stämde, då 14 av de 16 tjejerna hade mer än hälften av deras drag gemensamt med killen vars t-shirt hon valde. Alltså, dagens sammanfattning lyder som följer: Opposites don't attract!

    

vår planch om det skulle intressera någon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0