Theory of knowledge

När jag stod i duschen för ett par dagar sedan så kom jag att tänka på en grej appropå frasen "allt är relativt". Efter att ha haft snart ett år av TOK, så är jag ganska lockad att hålla med om detta, att allt faktiskt är relativt på grund av att folk ser olika på saker och ting beroende på kultur, erfarenheter, värderingar och så vidare. Men egentligen så är det ju bara en enda stor motsägelse. Jag menar, om man säger att allt är relativt, så är ju det ett påstående som är menat att vara sant, men om detta påsående nu faktiskt är sant, så betyder ju det att allt inte alls är relativt, eftersom just frasen "allt är relativt" inte är relativt. Detta stod jag alltså helt seriöst och funderade på en morgon, och senare insåg jag hur våra TOK lektioner verkligen har påverkat mina tankar på ett sjukt sätt.

I alla fall så började dagen med just en TOK lektion. Dickson pratade litegranna om common sense, och certainty vs. relativism. Om relativism så sa han såhär, att "according to relativism, there is no absolute truth /.../  truth is relative and may be different for different people/cultures, etc". Efter detta så säger han att han vill påpeka vilken contradiction detta är, eftersom att "no absolute truth" is a statement expressing an absolute truth. Therefore, the statement "there is no absolute truth" is only relatively true. Han sitter alltså och säger precis samma sak som jag tänkte på bara någon dag tidigare, och det kändes så himla sjukt!

Egentligen så hade jag inget vettigt att komma fram till i och med denna lilla berättelsen, mer än att det bara var så läskigt, men jag insåg som sagt att jag och mina tankebanor verkligen har blivit påverkad av TOK. Nu är det i alla fall fredag, och det är helg. Ska bli skönt att få varva ner lite, denna veckan, och framförallt idag, har varit konstig. Väldigt konstigt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0