Don't waste your time regretting the past

En gång hade jag och en kompis en ganska oseriös frågetävling via sms. Frågor som "vilken skostorlek har du", "vilken färg har din tandborste" och "vad var det senaste du åt" var några av de intressanta ämnena som togs upp. Mitt i allt detta får jag den något seriösare frågan vad jag ångrar mest i livet. Efter en snabb överläggning i hjärnan skrev jag att jag ångrar nog ingenting, för om någonting inte hänt, hade saker och ting inte varit som det är idag, och idag har jag det ganska bra. Då, när jag skrev det, var det nog menat ganska skämtsamt och flummigt, och jag tänkte inte speciellt mycket på vad jag faktiskt sa. Nu, ett bra tag senare, känner jag att det nog var ett ganska vettigt svar och att det nog ligger endel sanning i det.

Nog finns det väl händelser som man ångrar. Man har sagt något elakt, betett sig på ett dumt sätt, gjort något man inte borde. Trots att man vet att man handlat fel, så skulle jag nog inte vilja ha dessa tillfällen ogjorda. För hur klichéigt det än låter så lär man trots allt av sina misstag. Man växer, blir en bättre person. I alla fall så vill jag tro det. Och om den händelsen som man nu ser tillbaka på som "dum/dålig" inte hade hänt, hur kan jag då veta att saker och ting hade vart som det är idag? Idag har jag ju det trots allt väldigt bra, och även om man alltid kan hitta saker att klaga på, saker man tycker att man saknar, saker man vill ha, trots detta så är jag ändå lyckligt lottad på många sätt och vis. Visst, skulle denna händelse inte ägt rum hade det kanske varit bättre än det nu är, men det skulle också kunna vara mycket värre. Men man vet ju inte. Och på något konstigt sätt, så är detta min poäng, om än en väldigt flummig poäng.

Varför önska saker och ting ogjorda? Vad som har skett, har skett och det är ingenting man kan ändra på hur gärna man än skulle vilja. Istället gäller det att dra lärdom av detta. Växa och bli starkare. Blicka framåt.
You can't change the past, but the future lies in your hands.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0